نصب عایق الاستومری ; قوانین طلایی و راهکارهای آن

نصب عایق الاستومری بر روی لوله های تأسیسات ساختمانی و صنعتی، راهکاری مهم جهت جلوگیری از اتلاف گرما و انرژی می باشد. مهمترین راهکارها برای بهتر شدن روش انجام نصب و نتیجه آن ، موضوعی بااهمیت می باشد. که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

 

نصب عایق الاستومری سازه پایدار الهیه ( لینکران )

در زیر نکات اساسی و قوانین طلایی کار با عایق الاستومری و روش نصب عایق جهت عایق کاری حرارتی برودتی آورده شده است :

 

راهنمای نصب عایق الاستومری

  • از ابزار مناسب و با کیفیت ، برای نصب عایق الاستومری استفاده نمایید.
  • عایق الاستومری بایستی قبل از استفاده کردن خشک و تمیز باشد.
  • از انواع عایق الاستومری زمانی استفاده نمایید که لوله ها تمیز و خشک باشند و حرارت ندیده یا سرد نشده باشند. سطحی که قرار است عایق کاری حرارتی شود بایستی تمیز بوده و عاری از کثیفی یا گرد و غبار باشد.
  • هرگز هنگام آب بندی محلهای اتصال ، عایق الاستومری را نکشید. بهتر است عایق را اندکی تحت فشار قرار دهید. از تکه های عایق که اندکی بلندتر از لوله ای که باید عایق شود می باشند استفاده نمایید.
  • همواره از نوعی از عایق الاستومری استفاده نمایید. که دارای اندازه مناسبی برای لوله ها می باشد. هرگز عایق الاستومری را برای بلندتر شدن نکشید.
  • هنگام نصب عایق الاستومری ، لوله های عایق کاری شده را بیش از اندازه از روی هم عبور ندهید. ( ازدحام ایجاد نکنید) بین لوله ها بایستی فضا برای چرخش آزادانه هوا وجود داشته باشد. چرخش هوا یک عامل فوق العاده در برابر کندانس شدن سطح لوله های سرد ، به ویژه تحت شرایط هوای گرم و مرطوب می باشد.
  • آب بندی مناسب انواع عایق لوله ای هنگام نصب عایق الاستومری برای حداقل نمودن افت حرارتی و کنترل کندانسیون مهم می باشد. روی لوله های سرد باز بودن اتصالات عایق لوله ممکن است امکان کندانس شدن و خوردگی احتمالی لوله را فراهم کند. همه اتصالات بایستی همانند آنچه در شکل نشان داده شده است آب بندی شود. (بهم رسیدن دو عایق)
  • از نگهدارنده های لوله برای جلوگیری از فاصله های کندانس و متراکم شدن ضخیم استفاده نمایید. (با این نگهدارنده ها بین لوله های عایق کاری شده، فاصله لازم را هنگام نصب عایق الاستومری ایجاد نمایید.)
  • در مفصل ها (محل های اتصال)، تیرهای عمودی داخل دیوار، ستون ها، کانالها و … نبایستی عایق تحت فشار قرار گرفته و متراکم شود. رعایت این نکته مهم می باشد. زیرا در جایی که عایق تحت فشار قرار بگیرد. راندمان حرارتی خود را از دست خواهد داد. در سیستم های برودتی، کندانسیون سطح ممکن است در جایی رخ دهد که عایق تحت فشار، متراکم می شود.

 

روش نصب عایق الاستومری

 

  • روش (slip on) سُر خوردن

این روش هنگامی استفاده می شود که شما میتوانید لوله را قبل از بالا بردن و یا در حال نصب شدن عایق نمائید.
سطح داخلی عایق لوله با یک عامل روانکاوی پودری پوشش داده می شود تا عایق به راحتی روی لوله سُر بخورد و به سمت جلو حرکت نماید.

(نکته : مقدار کمی از پودر روانکاوی ممکن است از دو سر لوله وارد آن شود. این گردوغبار بایستی از سیستم های برودتی بیرون آورده شود. قبل از نصب عایق، دو سر لوله را ببندید.)

از آنجا که این عایق ها انعطاف پذیر می باشد. میتواند از خمهای لوله ها عبور نماید. همچنین روی خمهای ۴۵ درجه، ۹۰درجه و کوپلینگ ها (محل اتصال لوله ها به یکدیگر) می تواند عبور نماید. توصیه می شود که برای نصب عایق روی لوله های بالای “۰.۵ از اتصالات تولید شده استفاده نمایید.

اجازه بدهید تا چسب در زمانی که سطوح را بهم میرساند بصورت چسبناک باقی بماند (آن را پاک و خشک نکنید). با اندکی فشار دو انتها را به هم بفشارید.

 

  • روش snap on (شکافتن و شکاف دادن)

این روش هنگامی به کار می رود که لوله پس از نصب شدن و متصل بودن به هم عایق کاری می شود. با استفاده از یک چاقوی تیز ، عایق لوله ای را از طول در یک سمت شکاف دهید. از محل شکاف، عایق را روی لوله قرار دهید.

با استفاده از برس هر دو شکاف روی عایق را با چسب پوشش دهید. لبه های عایق را به سمت پائین روی لوله فشار دهید و نگه دارید تا چسب خشک شود. اگر عایق پس از استفاده از چسب به لوله بچسبد با کمک انگشت جایی که عایق شل می باشد را از لوله جدا کنید. هنگامیکه چسب در اثر قرار گرفتن در معرض هوا خشک شده است، با یک فشار ملایم از پیوند محکم شده اطمینان حاصل نمائید.

 

  • قلاب های لوله

قلابهای لوله ( بست لوله ) عایق کاری شده، یک ساپورت قابل اعتماد و سریع را برای لوله های عایق شده فراهم می نماید و یک جایگزین خوب برای بلوک های سنتی و روشهای همبندی می باشد. قلابهای از قبل نصب شده، تضمین کننده یک تحمل بار بهینه بوده و در برابر فشارهای بالا به صورت عامل حفاظت کنندهعمل نموده و از کندانسیون جلوگیری می نماید. که اگر اینگونه نباشد. یکپارچگی سیستم تحت تأثیر قرار می گیرد.


نویسنده : مهندسین گروه صنعتی لینکران