رفع لرزش در سیستم های HVAC

با به روز شدن تجهیزات صنعتی و پیشرفت تکنولوژی های ساخت و ساز و تأسیسات ، بحث لرزش و سروصدای تولیدشده توسط سیستم های hvac بسیار داغ شده است. و متخصصین به دنبال رفع لرزش در سیستم های hvac هستند. یکی از مهمترین دلایل ارتعاش تأسیسات و سیستم های تهویه مطبوع،جابجایی هوای زیاد است. معمولا روند پیشرفت فرسودگی با ارتعاش اجزای سیستم تندتر می شود. البته طراحی بی دقت و ضعیف تأسیسات ساختمانی نیز در این امر بسیار مؤثر است. لرزش و سروصدای سیستم از نظر اقتصادی به صرفه نیست. و همانطور که ذکر شد فرسودگی باعت کم شدن عمر تجهیزات می گردد. اطلاعات بیشتر در این خصوص را میتوانید در این مقاله بخوانید. پس با لینکران همراه باشید.

 

رفع لرزش در سیستم های HVAC - شرکت دانش بنیان سازه پایدار الهیه

 

عیب یابی لرزش سیستم های HVAC

از بخش های مهمی که موجب لرزش زیاد در سیستم ها می شود. پمپ های آب ،کمپرسورها ، چیلرها و … می باشد. لرزه گیرهای مکانیکی از تجهیزات مهمی هستند که این لرزش ها را کم می کنند. همچنین این لرزش ها ممکن است از نصب نادرست تکیه گاه ها باشد. انواع لرزه گیر مکانیکی گروه صنعتی لینکران موجب کاهش و گاهی به صفر رساندن لرزش ایجاد شده در تجهیزات می شود. کانال های هوا هم از اصلی ترین عوامل ارتعاش هستند.  و موجب ایجاد صدای آزاردهنده می شوند. سیستم های مکانیکی زیادی نیز استعداد به وجود آوردن ارتعاش و سروصدا و لرزش را دارند.

روش مناسب نصب کانال های هوا بصورت چرخش های ۴۵ درجه و آرام است. پس بادی از چرخش های تند و ۹۰ درجه که سبب ایجاد سروصدا میشود خودداری کرد.

 

ارتقاء تأسیسات جهت کاهش لرزش

گذشت زمان روی تأسیسات و میزان ارتعاش آنان اثر دارد. روش مناس

ب این است که تجهیزات تازه نفس را جایگزین قدیمی ها کنیم. بخصوص هنگامی که تأسیسات انرژی زیادی استفاده میکنند. پمپ ها و موتورهای فن جزء تأسیساتی هستند که باید با گذشت زمان و فرسودگی آنها حتما عوض شوند.

 

نکات مهم عیب یابی لرزش و صدا در سیستم‌ های HVAC

مشکل ارتعاش و سروصدای ناشی از تأسیسات ساختمانی را میتوان به نحوی ساده کنترل کرد. برای کنترل لرزش تجهیزات میتوان از لرزه گیرهای فنری و لرزه گیرهای لاستیکی استفاده کرد.البته لازم به ذکر است درصورتی که قطعه ای خیلی قدیمی باشد. تعویض آن با قطعه جدید روشی مناسب است. در سیستم های hvac تولید صدا و ارتعاشات بیشتر از حرکت هوا و مایعات در داخل کانال ها و لوله ها می باشد. بصورت کلی صدا و لرزش بدلیل حرکت های مداوم و تکراری مایعات یا گازها در یک شرایط خاص تولید می شود. از این رو بهترین راه جهت کاهش لرزش و سروصدا، محدود کردن ارتعاشات تولید شده به وسیله تأسیسات مکانیکی است.

 

لرزش و صدا

کنترل سروصدای ایجاد شده در سیستم های hvac بسیار مهم هستند. بدلیل این که منبع لرزه ها از لرزش همین سیستم می باشد. باید فکری جهت طراحی مناسب تأسیسات نمود. ادامه دار شدن موضوع لرزش و صدای تأسیسات، خرابی بالایی به وجود می آورد.

از مهمترین روش های این مدل لرزش ها، اول پیشگیری از به وجود آمدن لرزش و تبدیل لرزش و صدا به انرژی گرمایی می باشد. روش دیگر نیز نصب لرزه گیرهای مکانیکی است.

 

استفاده از لرزه گیر جهت جلوگیر یاز ایجاد لرزش - شرکت دانش بنیان سازه پایدار الهیه

 

توصیه‌های نهایی

همانگونه که گفته شد نویزها و لرزش ها را به وسیله اقداماتی جدی میتوان برطرف کرد. هنگام طراحی تأسیسات و تجهیزات ساختمانی باید از اصول خاصی پیروی نمود. البته لازم است مدنظر داشته باشیم لرزش ها به مقدار کم همیشه وجود دارند. ولی در طراحی باید تأسیسات دارای لرزش را از فضای کار و استراحت دور نمود. و اینگونه تجهیزات را با تمهیدات ویژه ای در زیرزمین و یا پشت بام نصب کرد. همچنین برای جلوگیری از ایجاد نویز و لرزش باید از انواع لرزه گیر مکانیکی مانند لرزه گیر فنری و یا لرزه گیر لاستیکی استفاده کرد.

 

نویسنده : مریم نظری پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *