کاربرد لرزه گیر مکانیکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی

کاربرد لرزه گیر مکانیکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی موضوع اصلی این مقاله است که به تفصیل به آن می پردازیم.
لرزه گیر مکانیکی که به نوعی عایق ارتعاش مکانیکی نیز نامیده می شود. جهت مهار ارتعاش و لرزش های به وجود آمده از لوازم مکانیکی مثل تهویه مطبوع، موتور، چیلر ، پمپ و … استفاده می شود. تأسیساتی که در فضاهای مکانیکی و صنعتی هستند معمولاً به وسیله ی تکیه گاه های آویزان یا نشسته پشتیبانی می شوند. ولی در بعضی ساختمان ها مثل بیمارستان ها، هتل ها و فرودگاه ها، مهار لرزش تأسیساتی مانند چیلرها، پمپ ها، فن کوئل ها و … از مسائل مهم و نیازهای ضروری ساختمانی می باشد.
استفاده از موتورهای دوار به عنوان منبع ارتعاشات توسعه یافته در بیشتر این تجهیزات مرسوم است، بنابراین ارتعاشات غیر مهاری علاوه بر پخش ارتعاشات مکانیکی به فضای اطراف و ساختار ساختمان، سبب فرسودگی زودهنگام، شل شدن اتصالات ، کاهش بهره وری و افزایش هزینه های نگهداری نیز خواهد شد. به همین دلیل استفاده از لرزه گیر مکانیکی جهت کنترل نویز سیستمهای تهویه از مهمترین مسائل در پروژه های خاص مانند بیمارستان ها است که سکوت و آرامش لازمه کار آنهاست.

 

ارتعاشات و مشکلات آن برای تأسیسات بیمارستان

لرزش زیاد سبب خرابی تأسیسات در بیمارستان ها می شود. این لرزش ها در تجهیزاتی که روی زمین یا روی دیوار قرار دارند رخ می دهد. بهترین فضا برای جانمایی تجهیزاتی که سبب لرزش می شود. روی زمین است ولی این مورد همیشه پیش نمیاید. معضل اصلی موقعی به وجود می آید که ماشین های پر سر و صدا مانند پمپ ها ، کمپرسورها و … روی پشت بام ساختمان قرار بگیرند.
مشکلی که بیشتر پیش می آید نزدیک منبع ارتعاش است. با این حال، ارتعاشات مکانیکی را می توان در فواصل طولانی منتقل کرد و این انتقال حتی به طور غیر مستقیم از طریق ساختار سازه منتقل می شود. این مشکل را در استفاده از دستگاه های حساس مانند تجهیزات پزشکی و جراحی، میکروسکوپ، تجهیزات الکترونیکی، لیزر، دستگاه های MRI، میکروسکوپ های الکترونی و درایورهای رایانه در بیمارستان ها میتوان دید.

 

لرزه گیر مکانیکی راه حلی برای جلوگیری از ارتعاش

لرزش،ارتعاشات و نویز که تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی به وجود می آورند. را میتوان توسط انواع لرزه گیر مکانیکی لینکران کاهش و مهار نمود. 

انواع لرزه گیر مکانیکی لینکران

  • لرزه گیر فنری
  • لرزه گیر لاستیکی

 

لرزه گیر فنری

انواع لرزه گیر فنرى در سه نوع پلیت دار، اسپرینگ هنگر (Spring Hanger) و مهاردار به شکل تک فنره، دوفنره و چهارفنره تولید می شوند که براى کاهش انتقال نویز، شوک و ارتعاش تولیدشده توسط تجهیزاتى مانند پمپ ها، برج هاى خنک کننده، چیلرها، دیگ هاى بخار ، کمپرسورها و … استفاده می گردند.
همچنین این نوع لرزه گیرها براى جذب بارهاى نوسانى با فرکانس هاى متفاوت و بارهاى جانبى وارده به سازه توصیه می شود.

 

لرزه گیر لاستیکی

انواع لرزه گیر لاستیکى از لاستیک طبیعى ساخته شده اند و به عنوان راه حلى ساده، قابل اطمینان و مقرون به صرفه براى جذب لرزش، شوک و کاهش نویز به کار می روند.
لاستیک طبیعى به عنوان یک ماده فنرى به دلیل ماندگارى بالا، انعطاف پذیرى، کم هزینه بودن، مقاومت در برابر طیف گسترده اى از دماها و همچنین قابلیت استفاده در مجاورت فلزات از اهمیت ویژه اى برخوردار است.
لاستیک طبیعى به دلیل این خصوصیات و توانایى کاهش انتقال لرزش و نویز در محیط هاى سخت، در تمامى لرزه گیرهاى لاستیکى گروه صنعتى لینکران مورد استفاده قرار مى گیرد.

 

ویژگی لرزه گیرهای مکانیکی

به شکل کلی انواع لرزه گیر مکانیکی به دو نوع فعال و غیرفعال تقسیم می شوند.
لرزه گیرهای مکانیکی از نوع غیرفعال هستند. یعنی درصورت تغییر وزن یا فرکانس عملکرد خوبی ندارند. در مهار ارتعاشات فعال، بر اساس تداخل امواج و با استفاده از حسگرها و عملگرها، از منبع تغذیه خارجی برای تولید ارتعاشات مخرب استفاده می شود.
بنابراین جداگرهای ارتعاشی برای داشتن حداکثر کارایی و با توجه به شرایط از کنترلرهای فعال یا نیمه فعال می توانند مقادیر سختی و میرایی خود را تغییر دهند.

 

گروه صنعتی لینکران تولیدکننده انواع لرزه گیر مکانیکی برای پروژه های بیمارستانی

گروه صنعتی لینکران در زمینه تولید انواع لرزه گیر مکانیکی اعم از لرزه گیر فنری و لرزه گیر لاستیکی
برای کاهش ارتعاشات تهویه مطبوع، فن ها، پمپ ها و انواع دستگاه های صنعتی فعال می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص اطلاعات فنی و همچنین قیمت محصولات لینکران با کارشناسان فنی و فروش مستقر در دفتر مرکزی شرکت سازه پایدار الهیه در تماس باشید.

 

گردآورنده: مریم نظری پور